Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Citroën DS 19 (1955-1975) / remake: Milorad Krstić

Citroën DS 19

Citroën DS 19

A Harcsaszájú, az Istennő, a Cápa. Nehéz összeegyeztetni a Citroën DS 19 beceneveit: harcsaszájú istennő? Mégis mindegyik név találó. A harcsaszáj a kocsi meglepő formájú orrára utal, a cápa az egész autótest alakjára. Az istennő pedig az autószéria rövidítéséből (DS) ered, de más miatt is stimmel: az autónak több rajongója volt és több filmben szerepelt, mint a korszak ünnepelt dívái.

A Citroën DS 19 igazi háború utáni autó. Németország már kipipálta a saját gazdasági csodáját, de Franciaországnak még ipari áttörésekre volt szüksége, hogy megőrizhesse a nagyhatalmi státuszát. A francia autógyár, a Citroën 1955-ben rukkolt elő egy régóta dédelgetett modelljével, ami egyből az autógyártás élvonalába emelte őket. André Lefèbvre és Paul Magès mérnökök, illetve Flaminio Bertoni formatervező kitettek magukért. Amikor 1955-ben a párizsi Autószalonon bemutatták a DS 19-et, nagy feltűnést keltett a szakma és a látogatók körében. Állítólag csak az első napon 12 000 rendelést vettek fel a gyártók az autóra, ami akkor is elképesztő szám, ha csak megközelítőleg igaz.

Mitől volt ilyen különleges ez a harcsaszájú istennő? Attól, hogy alapjaiban változtatta meg azt, ahogy akkoriban a korszerű autókról gondolkodtak. Feltűnő formai megoldásai nemcsak avantgárdak voltak, hanem célszerűek is, belső innovációi pedig ötletesnek és hosszútávon is működőképesnek bizonyultak. A széria minden autójába újfajta rugózás került. Nem spirál- vagy torziós rugókkal, hanem gázzal és hidraulikaolajjal töltött gömbökkel. Az utazás nem olyan volt többé, mintha egy kanapén zötykölődne az ember: az autó lágyan siklott az úton. Szervokormánnyal és félautomata váltóval, kanyarkövető reflektorral és üvegszálas műanyag tetővel, ami csökkentette a tömegét.

Nem csoda, hogy az eladás szépen beindult. Összesen 1,5 millió Istennőt gyártottak két évtized alatt, jórészt Párizsban, de Angliában, Ausztráliában, Dél-Afrikában és még a volt Jugoszláviában is folyt az összeszerelés. Az autónak kalandos élete lett: raliversenyt nyert Monte Carlóban, és megvédte de Gaulle francia elnököt az ellene megkísérelt merényletben. A filmvásznon pedig többek között Fantomast repítette – őt ráadásul szó szerint a levegőben. Ahogy az Okosmozi kisfilmje is mondja némi túlzással: a Citroën DS 19 minden francia filmben szerepel, amit valaha láttál életedben.