Egy furgon, amire mindenki felkapja a fejét – azért is, mert nálunk ritkán bukkan fel az utcán, leginkább francia filmekben láthattuk. Bezzeg a Citroën Kacsát ismerjük! De van is hasonlóság a kettő között, nem formailag, hanem szellemiségben. Ugyanannak a kornak a szülöttei, egyszerűek, könnyen szerelhetőek, sokoldalúak, sőt, még pár közös alkatrészük is van. És egyiket sem a masszivitásáért és a gyorsaságáért szeretjük.
A Citroën H-típusú autói igazi „haszonállatok”: rendőr, tűzoltó, mentő, fagyis, büfés vagy lószállító egyaránt létezett belőlük. Ezekből az elsőkerékhajtású kisteherautókból, amelyeket 1948 és 1981 között gyártottak Franciaországban és Belgiumban, közel 500 000 darab készült el. Legnagyobb erényük a nagy szállítókapacitás volt. A padló elbírt egy lovat, egy felnőtt férfi ki állva ki tudott egyenesedni benne, és a belső tér kialakítása minden centit kihasznált. No, nem arra, hogy a sofőr kényelmét biztosítsa. Az autó sebessége is legfeljebb komótosnak mondható a mai fogalmaink szerint, és manőverezni sem a legegyszerűbb vele. Már csak azért nem, mert nem túl jó a kilátás a vezetőfülkéből.
Az biztos, hogy a Citroën HY nem a mai, inkább a 20. század első felének az autótervezését idézi fel. A célja az volt, hogy megfizethető, mindenki számára elérhető furgon legyen, ami sok-sok ember munkás hétköznapjait megkönnyíti. Jellegzetessége az alacsony padló és a hullámokkal domborított lemezek, amelyek a karosszériát alkotják. Ez az érdekes megoldás is a spórolást szolgálja. Egy közismert, harmincas évekbeli utasszállító repülőgép dombornyomott burkolata ihlette meg Pierre Franchiset tervezőt. Nagy előnye volt a hullámos lemeznek, hogy vékonyabbra lehetett venni, mivel a formájának köszönhetően merevebb. Így az anyaggal és a súllyal is takarékoskodni lehetett.
Akit a technikai részletek érdekelnek, annak még pár kulcsszó: elöl-hátul független, torziós rugós futómű, háromfokozatú váltó, hosszában beépített motor, önhordó karosszéria. Érdekes szerkezeti szexepilje a furgonnak, hogy a futómű kialakítása miatt a két oldalán nem azonos a tengelytáv; konkrétan hátrébb van a baloldali hátsó kerék.