Nem sokkal azután, hogy a Volkswagen Bogár megszületett Németországban, a francia autóipar is kitermelt egy nagyon kicsi autót. Ez volt a Citroën 2CV. A francia Citroën autógyár egyik legnagyobb sikerű modelljét több mint 40 éven keresztül gyártották. A hivatalos 2CV rövidítés a „deux chevaux" („két ló”) kifejezésből jön, de a kocsi ismert beceneve egy másik állatra utal. Ő a Kacsa!
A Citroën Kacsa esetében a gombhoz készült a kabát, azaz a kerékhez az autó. Édouard Michelin, az ismert gumigyár alapítója 1935-ben azzal bízta meg a fiát, hogy találjanak ki egy kocsit, amit kispénzű vidéki emberek is meg tudnak venni. Az üzleti ötlet mögött volt még egy üzleti ötlet: ha növekszik az autótulajdonosok száma, akkor Michelin-abroncsokból is több fog fogyni. (Ne feledjük: a kocsi akkoriban még majdnem luxuscikknek számított.) Édouard Michelin pontosan megszabta a feladatot: elsőkerék-meghajtás, két henger, négy személy és 50 kiló burgonya. Ennyit kellett elbírnia a kocsinak. Ne fogyasszon sokat, legyen könnyű vezetni, és nézzen ki jól. És úgy lehessen végigzötyögni vele a szántóföldön, hogy a kosárban lévő tojás ne törjön össze.
A kicsi kocsi első prototípusa csak 1939-ben készült el. A tervezésben az akkori cégvezető, Pierre Boulanger, André Lefebvre konstruktőr és Flaminio Bertoni karosszériatervező ötletei voltak meghatározóak. A 60 km/órás végsebességre alkalmas kis motor csak kis súlyt bírt elcipelni, úgyhogy a tervezők olyan erős, de könnyű anyagokkal dolgoztak, amelyek a repülőgépekhez is használatosak. Még az is felmerült bennük, hogy berántós legyen a motor, mint a fűnyíróké, de ez nem tűnt túl nőbarát ötletnek.
A projekt a világháború miatt megszakadt, bár a háború alatt titokban tovább kísérleteztek. Az 1948-as párizsi Autószalonon nem fogadta egyöntetű kritikusi lelkesedés az autó bemutatását, de annál nagyobb kíváncsiság támadt az emberekben: egész nap kígyóztak a sorok a szürke, vitorlavászon-tetejű kocsi előtt. És lassan, de biztosan megtetszett mindenkinek. A Kacsa gyártása 1949-ben indult be, és 1990-ig összesen kb. 5 millió darab készült belőle. Híres beceneve a kedveskedve használt „rút kiskacsa” kifejezésből jött. De a vászontetejű miniautót „négykerekű esernyőként” is emlegették.