Sátánista jelkép lenne? Az építtető François Mitterrand, francia elnök fáraó-komplexusa hívta életre? Mária Magdolna sírhelyét rejti? Ilyen felvetések láttak napvilágot a Louvre 21 méter magas piramisával kapcsolatban, ami a mai napig megosztja a franciákat.
1983-ban határoztak a múzeum bővítéséről és modernizálásáról. A pályázatot Ieoh Ming Pei nyerte, aki a főudvar szintje alá süllyesztett többszintes mélyépületet és hozzá üveg, acél és alumínium elemekből álló, piramis formájú bejáratot tervezett. Hogy miért éppen piramis? „Magától értetődő megoldás.” – válaszolta egyszer Pei. Az építkezés ellenzői a kezdetektől kritizálták ezt a megoldást, valószínűleg ők terjesztették azt is, hogy a piramis üveglapjainak száma pontosan 666, ami a Sátán száma. Bár több hivatalos „számlálás” is volt sokféle eredménnyel, az üvegpanelek száma ennél biztosan több. A nagy piramis alatt egy Fordított piramis is „belóg” a földalatti térbe. Ennek szimbolikája nincs, a statikai bravúr miatt tervezte hozzá Pei – mondjuk díjat is nyert vele.
Bár a piramis alakja elég misztikusan hat a barokk épületegyüttesben, a Ruben Brandt-filmben nem kap cselekmény-szerepet szerepet Pei gúlája, de fontos háttérként ott van. A Louvre éjszakai látványa és a kivilágított piramis persze megjelenik (többször is), mivel Kleopátra legyezőjét innen hozza el Mimi.