Ijesztő madarak, szőke színésznők, zuhanyjelenet, félelem, fantázia és feszültség... Melyik filmrendezőre gondolunk? De máshogyan is kérdezhetjük: ki az a pocakos úriember, aki jégkockaként csilingel Kowalski whiskyspoharában? A válasz Alfred Hitchcock, a filmtörténet nagy klasszikusa. Már a némafilmes korszakban is alkotott, mégsem vált máig sem porossá. Épp ellenkezőleg: nincs olyan thriller és krimi, amely ne használna valamit Hitchcock hatáskeltő eszközeiből.
Ha valaki, hát Alfred Hitchcock értett ahhoz, hogy pszichológiai eszközökkel megteremtse a nézőben azt a feszültséget, ami izgalmassá teszi a filmjeit. Már a filmjeinek a témái is olyanok, amivel bárki könnyen azonosulhat. Hiszen vele magával is megtörténhetne! Például valakit ártatlanul meggyanúsítanak, ezért menekülni kényszerül. Vagy egy átlagember érthetetlen, átláthatatlan események hálójába kerül, amelyeket nem tud befolyásolni. Esetleg apróságokban ő maga is bűnös, de hirtelen egy nagy bűn árnyékában találja magát.
Hitchcock sokat formált a krimi és thriller műfaján, azon, hogy hogyan mesélik el a hátborzongató történeteket. Olyan alapvető feszültségkeltő eszközöket dolgozott ki, amelyeket ma már természetesnek érzünk. A suspense lényege pl. az, hogy a néző már tud valamit, amit a főhős még nem, és ez feszültséget kelt. Mondjuk a film megmutatja a néző számára, hogy egy ketyegő bomba van az asztal alatt, de a főhős nem tud róla, és nyugodtan üldögél.
Hitchcockra nem elég néhány bekezdés, ezért csak néhány érdekes tényt sorolunk kedvcsinálónak. Filmes pályáját 1920-ban egy némafilmeket gyártó stúdióban kezdte, ahol a filmek feliratait rajzolta. Ő készítette 1929-ben az első brit hangosfilmet, ami valójában utószinkronizált némafilm volt (Zsarolás). 25 filmet csinált Angliában (pl. Londoni randevú), de a legnagyobb filmjeit akkor rendezte, amikor áttelepült Hollywoodba (pl. A gyanú árnyékában, Forgószél, Gyilkosság telefonhívásra, Szédülés, Psycho, Madarak). Ő vezette be a storyboardot a filmgyártásban. A titokzatos lakó című filmjében üvegpadlót használt, hogy lentől is kamerázhassa a színész lépéseit. Van filmje, amely végig egy csónak fedélzetén játszódik (Mentőcsónak), egy másiknak pedig Salvador Dalí tervezte az álomjeleneteit (Elbűvölve). A Kötél című alkotása ugyanolyan hosszú ideig tart, mint maga a történet, és összesen 10 snittből áll. A Psycho zuhanyjelenetét 7 napon keresztül forgatta, és 70 különböző kameraállást próbált ki. Hitchcock minden filmjében maga is szerepel egy kisebb szerepben.