Degas, Edgar (1834-1917): Balettcipőjét igazító balerina, 1896 k. (pasztell), magángyűjtemény. A pillanat rögzítését célul tűző impresszionisták közül Degas volt az, akit leginkább a mozgás, ill. az egyes mozdulatok érdekeltek. Képei (és később szobrai) témáit a balettermekben és a lóversenypályákon kereste. Véletlenszerű, egyszerű gesztusok – amelyekben sokszor mégis van valamilyen klasszikus komponáltság. Ilyen mozdulat a cipőjét igazító balerina póza is – ismerős esetleg valahonnan? Már azon túl, hogy láthattad a filmben Mimi párizsi hotelszobájának falán...
„Miért fest táncosnőket?”- kérdezte egy amerikai gyűjtő Degas-t az 1890-es években. „Mert csak náluk találom meg az ókori görögök gesztusait…” - válaszolta a mester, aki modernsége ellenére rajongott a klasszikus művészetért. Lehet, hogy véletlen, de ez a pasztellkép is egy görög szobor mozdulatát idézi: a hellenisztikus művészet Tövishúzó fiújáét (és ami biztosan nem véletlen: ez a szobor is előkerül a Ruben Brandt film által idézett műalkotások között). A lány jobb lábát a bal térdére helyezve igazít a cipőjén – személyes mozdulat, amelyet nem a külvilágnak szánva, de mégis harmonikusan, elmélyült figyelemmel végez a balerina. Táncos képzettségére csak a kissé természetellenesen kifordított bal lábfej utal, mintha csak a klasszikus első pozícióban maradt volna ez a lába, amikor felemelte a másikat. Próbáld ki, nem valami kényelmes!