ifj. Holbein, Hans (1497-1543): Jacob Meyer zum Hasen portréja, 1525-26 k. (kréta, papír, 38,3 x 27,5 cm, Kunstmuseum, Bázel). A német reneszánsz legkiválóbb portréfestője számos portrét festett a bázeli polgármesterről. E tanulmányként készült krétarajz is kiváló példája Holbein karakterábrázoló tehetségének. A mű karikaturisztikus verziója a filmben a Musée d'Orsay falán lóg, a jó szeműek egy kis madarat is észrevehetnek a polgármester mellényzsebében – vajon ugyanaz a madárka figyel itt, aki Mimi terápiájában oly fontos szerepet játszik?
Jacob Meyer zum Hasen nevét két dolog miatt szokták emlegetni a történelem és művészettörténet könyvek: ő volt Bázel első nem nemesi származású polgármestere, eredeti foglalkozása pénzváltó volt, s 1516-21-ig vezette meglehetős gazdasági sikerekkel a várost. Másrészt pedig ő az első név szerint is ismert megbízója ifj. Hans Holbeinnak, aki mielőtt VIII. Henrik angol király udvarában megbecsült festő lett, Bázelben alapozta meg hírnevét a gazdag polgárok és értelmiségiek között. A polgármester magáról és családjáról több portrét is rendelt nála, sőt a városháza (azóta lebontott) tanácstermének kifestésével is megbízta. Ez a portrérajz tanulmányként készült egy nagyobb oltárhoz (az ún. Darmstadti oltárhoz), amely Máriát ábrázolja a gyermek Jézussal, s előttük Jacob Meyer térdel családtagjaival. A családfő felfelé irányuló átszellemült tekintete már ezen a rajzon is megjelenik, a kész oltárképen természetesen Máriát nézi. A polgármestersége után a reformációt ellenző bázeli katolikusok élére álló Meyer ezzel a megrendeléssel is bizonyítani kívánta buzgó katolicizmusát. A portrérajznak különös hatást ad, hogy a csupán egy-két vázlatos vonallal felskiccelt felsőtesten részletesen kidolgozott, színes krétával finoman tónusozott arc ül, mintha szemünk előtt elevenedne meg egy több száz éve élt ember.