Duveneck, Frank (1848-1919): Fütyülő fiú, 1872. (olaj, vászon, 71 x 53 cm), Cinncinati Art Museum. A realista stílusú amerikai életkép- és portréfestő egyik legismertebb műve. A filmben hamarabb hallja meg Ruben Brandt a fütyörészést, mint látja meg a fiút a vonat mosdójának tükrében. Többször is visszatér a fiú alakja, mégpedig a másik gyakori „szereplővel”, a csigával. A kép idővel Ruben Brandt gyűjteményébe került.
A fiúcska a festményen is mintegy „a semmiből” lép elő, akácsak a filmen, s a sötét, jelzés nélküli háttér előtt arca és bal karja van csak erőteljesebben megvilágítva. Nézd meg kicsit alaposabban a bal kezét – nem hiányzik onnan valami? Eredetileg cigaretta volt benne, s a kép címe „Dohányzó fiú” volt, de ezt a cenzúra átfesttette Duveneckkel – úgy látszik az 1870-es években sem volt oké ilyen fiatalon dohányozni? A német bevándorló családban és kolóniában felnőtt Duveneck egyébként ugyanazon a müncheni akadémián tanult, ahol a magyar Munkácsy Mihály, valószínűleg ismerték is egymást, még egy olyan képe is van Duvenecknek, amelyet Munkácsy művéről másolhatott. Mindkettőjükre jellemző ez a sötét alapon, laza ecsetkezeléssel, az arc kiemelésével dolgozó festésmód, amelynek gyökere a holland barokk portréfestészetben, például Frans Halsnál található, s amely Duvenecknek Európában is nagy népszerűséget, sok tanítványt hozott, Amerikába visszatérve pedig jelentős újítónak számított.