Degas, Edgar (1834-1917): Két balettáncos, 1879 k. (pasztell és gouache, papír, 46 cm x 67 cm) Vermont, Shelburne Museum. Az impresszionista Degas népszerűségét leginkább balett témájú műveinek köszönheti. Képein nem elsősorban a színpadi csillogást, hanem a balettórák, próbák, öltözők keresetlen pillanatait, nem koreografált mozdulatait örökíti meg. Amit nélküle nem látna a néző. Mimi párizsi hotelszobáját díszíti két Degas- és egy Toulouse-Lautrec-kép.
Degas életművének mintegy a fele a balett világát ábrázolja. Úgy tűnik, végtelen számú variációja van a témára, minden pillanat érdekes számára. (És a korabeli műtárgy vásárlók számára is, akik csak a táncosnőket akarták Degas-tól. A festő viccesen úgy is utalt e munkáira, hogy „a portékám”.) Művei egyszerre őrzik a mozdulattanulmányok frisseségét, olykor vázlatszerűségét és tanúskodnak az átgondolt, tudatos komponálásról. Technikaként gyakran használ pasztellt, amelynek könnyedsége, lazasága jól illeszkedik a tüllök és tütük világához. A padon ülő, talán nyújtómozdulatokat végző két táncoslányt ábrázoló képen a Degas-ra oly jellemző különleges nézőpontválasztást és képkivágást látjuk. Alulról, szinte padlómagasságból nézünk a messzire helyezett padra, ezáltal a kép szinte felét a padló tölti ki. A lányok lehajtott feje is ezt a fókuszt erősíti, arcukból semmit nem látunk, nem személyként, csupán „mozdulatként” vannak jelen. Érzékelhetővé válik valami a balettáncosok kiszolgáltatottságából, az irigylésre méltó könnyedség mögötti kemény, önsanyargató munkából.