Vermeer, Johannes (1632-1675): Tejet öntő nő, 1658 k. (olaj, vászon, 45,5 x 41 cm), Amszterdam, Rijksmuseum. Vermeer a holland festészet „arany évszázadának” nevezett 17. sz. egyik legkiemelkedőbb festője, elmélyült hangulatú életképek alkotója. Egyik leghíresebb munkája ez a kis konyhai életkép, amely a Ruben Brandtban egy Szajnán álló hajó konyhájába van helyezve, a lány és a mellette húst daráló férfi mellett is elrohan Mimi és az őt üldöző Kowalskí. Reméljük, a lány nem önti mellé a tejet, ahogy felnéz a lármára...
Vermeer életképei nem az eseménydússágukról híresek, ellenkezőleg: általában csupán egy alakot látunk képein, jellemzően balról, az ablakból jövő fény által megvilágítva, valamilyen egyszerű cselekvés közben. Ezen a képen például a lány teljes figyelmét a kancsóból a tálba csorduló tejnek szenteli, mindösszesen ennyi történik a képen. És tényleg szinte megszentelődik ez a hétköznapi, rutinszerű cselekedet, – mintha megállna az idő, koncentrált csend, valamint a fények és színek gyönyörű játéka lengi be a képet. A festő figyelme minden apró részletre kiterjed: az egyik kitört kis ablakkockára, az asztalon sorakozó cipók ropogós héjára, a különböző anyagú tárgyakon különféleképpen megcsillanó fényre. A ragyogó sárgák és kékek a lány szoknyájának pirosával kiegészülve élénken ragyognak fel a fehér fal előtt, amely a művészettörténet egyik „legelevenebben” megfestett fehér fala – repedésekkel, lyukakkal, kopásokkal, foltokkal, a falba vert szög árnyékával – senki se mondja, hogy unalmas dolog a falat bámulni! Már ezért megéri Amszterdamba utazni!