Dürer, Albrecht (1471-1528): Endres Dürer képmása 1514, (ezüstceruza és toll, papír, 29,6 x 21 cm) Albertina, Bécs. A német reneszánsz festészet nagymestere jelentős grafikai életművet is maga után hagyott. Ez a rajz ötvösként dolgozó öccsét ábrázolja, filmbéli átalakított verziója a Musée d'Orsay falán látható.
A budapestiek számára ismerősen cseng az „Ajtósi Dürer” név a Városliget melletti utcanévről, de nem biztos, hogy mindenki tudja, hogy Ajtós egy ma már nem létező, békés megyei falu volt, ahol Dürer apja, az idősebb Albrecht született. Innen vándorolt ki aztán Nürnbergbe, s németesítette a nevét „Dürer”-re (Tür/Dür=”ajtó”), s apjától örökölt mesterségét továbbvive itt nyitotta meg ötvösműhelyét. 18 gyermekéből csak hárman élték meg a felnőttkort, mindhárman művészek lettek. Az ifjabb Albrecht lett a leghíresebb – a német reneszánsz festészet legnagyobb mestere. Ő is apja műhelyében kezdte művészi tanulmányait, s ez látszik is aprólékos, precíz rajztechnikáján. A mesteremberi alázatot azonban maga mögött hagyva ő már igazi öntudatos reneszánsz művész, aki tudatosan dolgozott saját hírnevének építésén is. Műveit mindig ellátta a jellegzetes AD monogrammal, s bőven feliratozta is. Jelen portrén is minden információt megtalálunk – 1514-ben készült, s a művész öccsét ábrázolja 30 éves korában. Dürer kétszer is járt Itáliában, jól ismerte a reneszánsz eredményeit s ő maga is számtalan rajzzal, vázlattal és tanulmánnyal járult hozzá az emberi arányok kutatásához, az emberábrázolás tökéletesítéséhez. Ez a háromnegyedprofilos portrérajz gyönyörű fény-árnyék tónusokkal, leheletfinom vonalakkal jeleníti meg a karakteres fiatalembert.