Picasso, Pablo (1881-1973): Nő könyvvel, 1932 (olaj, vászon, 130,5 x 98 cm), Pasadena (USA, Kalifornia), Norton Simon Museum. A 20. század egyik legnagyobb művészegyénisége, aki hosszú élete során számos egyéni stíluskorszakot alakított ki, majd hagyott maga mögött, a magánéletben is folyamatosan új, inspiráló kapcsolatokat keresett. 51 éves korában lett szeretője a 17 éves Marie Theresa Walter, akit e festmény a fekete vonalhálót kitöltő élénk színek játékával ábrázol. Picasso egyszerűen nem maradhat ki Ruben Brandt gyűjteményéből.
Nem a Ruben Brandt, a gyűjtő az egyetlen olyan műalkotás, amely más művek iránti tiszteletét és szeretetét úgy fejezi ki, hogy saját stílusában újraalkotja azokat. Picasso Nő könyvvel c. festménye is pont egy ilyen átirat, azaz parafrázis, amelyet az általa nagyra tartott klasszicista festő, Ingres 1856-os Madame Moitessiert ábrázoló portréja inspirált. A fejét tenyerébe hajtva, kényelmesen üldögélő póz felismerhető, de míg Ingres-nél egy legyező van a színes virágos ruhában üldögélő hölgy kezében, Picasso képén a nő ujjai, s a hozzájuk illeszkedő könyvlapok vannak legyezőformába rendezve. Míg a klasszicista kép a polgári illemnek megfelelően csupán bájosan vonzónak ábrázolja a fiatalasszonyt, Picasso félig fedetlen keblű hölgye még „kétdimenzióssága” ellenére is erotikusan hat. A modell háta mögötti falon mindkét képen egy tükör van. Ingres-nél ez a hagyományoknak megfelelően azt a célt szolgálja, hogy a portréalanyt egyszerre láthassuk szemből és profilból is. Picassónál nehezen képzelhető el, hogy a sárga tükörkeretben megjelenő kissé szikár, szigorú profil, aki mintegy felülről „benéz a képbe”, a nőhöz tartozna. Amúgy is inkább férfiarc benyomását kelti - talán maga a festő, aki így egy képen szerepelhet szerelmével... Picasso gyakran élt a klasszikus festészeti alkotások átdolgozásának lehetőségével, élvezettel és hatalmas kreativitással játszott az őt inspiráló művek elemeivel. Érdekes, hogy a Ruben Brandt-ban talán az ő műve az egyetlen, amely változtatás nélkül jelenik meg.